سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با سپتیک تانک (گندانبار)

 

سپتیک تانک (گندانبار) چیست؟

گندانبار

سپتیک تانک یا همان گندانبار در واقع سیستم تصفیه فاضلاب است. گندانبار یک مخزن پلاستیکی است که معمولاً دارای سه محفظه است که فاضلاب در آن جریان می یابد و هم زمان تمیز می شود و به طور معمول، توسط یک فیلتر بیولوژیکی تکمیل می شود که کیفیت تمیز کردن را افزایش می دهد.

از محصولات پر طرفدار در تصفیه محدود فاضلاب، استفاده از گندانبار ها می باشد. این مخازن با دادن زمان مناسب برای ماند به فاضلاب، موجب ته نشینی مواد جامد معلق آن در گام اول و در طی زمان به دلیل فعالیت باکتری های بی هوازی، باعث تصفیه نسبی فاضلاب می شود.

انواع سپتیک تانک

از گذشته تا کنون، مواد مختلفی برای ساخت انواع سپتیک تانک استفاده شده اند. معمولاً تانک های سپتیک با استفاده از مواد زیر ساخته می شوند:

·         رزین پلی اتیلن و پلی پروپیلن (سپتیک تانک پلی اتیلن)

·         پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس (سپتیک تانک فایبرگلاس)

·        بتن پیش ساخته (سپتیک تانک بتنی)

·        فولادی (سپتیک تانک فولادی)

·        آجری (سپتیک تانک آجری)

مخازن بتنی پیش ساخته به طور سنتی برای سیستم های در محل استفاده می شود. به این ترتیب، اطلاعات فراوانی در مورد مخازن بتنی در مقایسه با مخازن ساخته شده از مواد دیگر وجود دارد. اما امروزه، استفاده از مخازن ساخته شده از پلاستیک تقویت شده با فایبرگلس و پلی اتیلن رایج تر شده است.

شکل ظاهری گندانبار ها

در اصولی ترین شکل، گندانبار باید یک مخزن نفوذ ناپذیر تک قسمتی باشد که لوله ورودی آن در زیر سطح سیال و لوله خروجی آن در سطح سیال قرار داشته باشد.

برای جلوگیری از خروج کف در محل خروجی، یک بافل قرار دارد که آب از زیر آن جریان می یابد. به طور معمول، حتی برای خانه های مسکونی تک واحدی، تک محفظه، دو محفظه یا سه محفظه دارد. در یک تانک دو یا سه محفظه ای، بخش های مختلف توسط دیوار های عمودی از یک دیگر جدا ولی با یک دیگر ارتباط دارند، در نتیجه لجن یا کف تا حد امکان در اولین بخش باقی می ماند.

گندانبار تک محفظه

گندانبار تک محفظه در واقع وجود ندارد. فاضلاب فقط به یک محفظه جریان می یابد که در آن فاضلاب به هیچ وجه تصفیه نمی شود.

گندانبار دو محفظه

گندانبار های دو محفظه نیز در پیشنهاد فروشندگان دیده می شود. آن ها بر اساس همان اصل سه محفظه سنتی کار می کنند، با این تفاوت که تمیز کردن مکانیکی تنها در دو محفظه انجام می شود. از آن جایی که هزینه گندانبار دو محفظه برابر با گندانبار سه محفظه است، دلیلی برای سرمایه گذاری در آن ها وجود ندارد. این امر به طور غیر ضروری بار بیشتری را برای فیلتر احتمالی پشت مخزن سپتیک ایجاد می کند، زیرا فاضلاب حاوی نا خالصی های قابل توجهی بیشتری خواهد بود.

گندانبار سه محفظه

گندانبار سه محفظه یکی از ایده آل ترین پیشنهاد نسبت به نوع دو محفظه می باشد. قیمت گندانبار سه محفظه شامل خود سپتیک تانک و فیلتر بیولوژیکی می شود.

گندانبار

ساخت و طراحی سپتیک تانک چگونه انجام می ‌شود؟

سپتیک تانک باید به خوبی طراحی و ساخته شود تا ترک نخورد و آب زیر زمینی را آلوده نکند. دست کم گرفتن نیرو هایی که یک مخزن سپتیک باید تحمل کند، مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. افرادی را خواهید دید که با استفاده از بلوک های بتنی سبک وزن با لایه نازکی از سیمان در داخل، تانک های سپتیک می سازند که کوچک ترین حرکت زمین و حتی نشست ناشی از ساخت تانک، برای شکستن آن کافی خواهد بود.

انتخاب یک گندانبار ایده آل

ما در اینجا نحوه انتخاب گندانبار مناسب را توضیح دادیم. بنابراین ما سعی می کنیم مهم ترین موارد را برای شما بیان کنیم.

معیار اصلی برای انتخاب گندانبار تعداد افرادی است که به طور مرتب از سپتیک تانک استفاده می کنند. همان طور که قبلاً گفته شد، اندازه گندانبار را با توجه به تعداد افرادی که در 90 درصد مواقع از آن استفاده می کنند انتخاب کنید.

دومین معیار مهم حجم گندانبار است. هر فرد به طور متوسط ??روزانه 150 لیتر فاضلاب تولید می کند. از این ضریب می توانید به راحتی محاسبه کنید که یک مخزن سپتیک چقدر بزرگ است. خوشبختانه، تولید کنندگان می توانند این محاسبات را برای شما انجام دهند.

اگر باغ کوچک تری دارید، توصیه می ‌کنیم یک گندانبار مربعی شکل انتخاب کنید که عموماً فشرده ‌تر است. بر عکس، گندانبار گرد در باغ های بزرگ بهتر جا می گیرد، جایی که نیازی به صرفه جویی در فضا به هر قیمتی نیست.

آخرین معیار مهم، نوع فیلتر است. شما می توانید بیولوژیکی را انتخاب کنید. در زیر به این موضوع می پردازیم.

فیلتر شنی یا بیولوژیکی برای گندانبار سه محفظه

فیلتر شنی یا فیلتر بیولوژیکی را برای مشتریانی که باغ بزرگی دارند، توصیه می کنیم. فیلتر بیولوژیکی می تواند 96 درصد نا خالصی ها را از فاضلاب حذف کند، بنابراین می توان از آن برای آبیاری باغ ها نیز استفاده کرد.

شکل فیلتر بیولوژیکی شبیه تصفیه خانه فاضلاب خانگی است. در واقع مخزنی پلاستیکی به شکل استوانه است و عمدتاً به دلیل ابعاد فشرده بسیار محبوب هستند و بنابراین برای همه باغبانانی که باغ کوچک تری دارند مناسب است.

فیلتر بیولوژیکی دستگاهی است که پشت سپتیک تانک قرار می گیرد و نیازی به بتن ریزی جداگانه ندارد. شما می توانید آن را به عنوان یک مخزن پلاستیکی توخالی به شکل یک بلوک تصور کنید که فاضلاب از پیش تصفیه شده از مخزن سپتیک در آن جریان می یابد. فضای داخلی فیلتر بیولوژیکی معمولاً با شن و ماسه پر می شود که حداکثر پس از 15 سال باید تعویض شود.

عیب آن نسبت به فیلتر شنی عمر مفید کم تر آن و نیاز به تمیز کردن فیلتر لانه زنبوری یک یا دو بار در سال است.

گندانبار

چگونه یک فیلتر بیولوژیکی بزرگ تهیه کنیم؟

اندازه فیلتر بیولوژیکی باید تحت تاثیر یک پارامتر واحد باشد، یعنی تعداد افرادی که از آن استفاده خواهند کرد اما سپتیک تانک نباید بیش از حد بار گذاری شود. با این حال، بر خلاف یک تصفیه خانه فاضلاب خانگی، می توان آن را کمی کوچک تر انتخاب کرد زیرا از باکتری ها برای تمیز کردن استفاده نمی کند و صرفاً به فرآیند های مکانیکی متکی هستند.

ارزیابی گندانبار

این که آیا گندانبار به ارزیابی نیاز دارید یا نه، با نحوه دفع فاضلاب پس از چرخه تصفیه مشخص می شود. به طور کلی دو راه وجود دارد:

·        دفع در آب های سطحی

·        دفع در آب های زیر زمینی

در حالت اول، آب از فیلتر گندانبار به رودخانه، حوضچه یا آبراهه می ریزد. در این مورد، ارزیابی مورد نیاز نیست.

در مورد دوم، فرقی نمی کند که آب را مستقیماً در آن محل جاری شود یا در مخزن نگهدارنده جمع کنید و سپس آن را اسپری کنید. در هر دو مورد، ارزیابی و بررسی مورد نیاز خواهد بود.

موقعیت سپتیک تانک

سپتیک تانک ها باید در خاک های مستحکم و فاصله دو تا پنج متر ساختمان ها و حریم آن ها مطابق آیین نامه های تدوین شده، تعبیه و موارد زیر انجام شود:

·        تخلیه و انتقال لجن با استفاده از تانکر

·        احتمال اتصال زهکش خانه به یک سیستم شبکه بندی در آینده

نحوه مراقبت از گندانبار

یک گندانبار به اندازه یک تصفیه خانه فاضلاب خانگی به تعمیر و نگهداری نیاز ندارد. با این وجود باید به میزان لجن ته نشین شده توجه کرد و به عمر فیلتر که بی نهایت نیست فکر کرد. به خصوص در مواردی که فاضلاب را در آب های زیر زمینی دفع می کنید. در نهایت، فراموش نکنید که مانندتصفیه خانه فاضلاب خانگی، بازرسی از گندانبار امری ضروری است.

هزینه های سپتیک تانک

هزینه های سپتیک تانک مستقیماً به اندازه گندانبار و کاربرد آن بستگی دارد. همان طور که می دانید سپتیک تانک را می توان به دستگاهی تبدیل کرد که به لطف فیلتر عملاً مانند تصفیه خانه فاضلاب خانگی عمل می کند. می تواند فاضلاب را به گونه ای تصفیه کند که امکان دفع آن در زمین وجود داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.com/ مراجعه نمایید.

گندانبار